Grünhut Zoltán és Ita Mariann Bizalom: emberség és tágasság című cikke megjelent a Tudásmenedzsment című társadalom-és művelődéstudományi periodikában

2021.01.13 | 11:09
Grünhut Zoltán és Ita Mariann Bizalom: emberség és tágasság című cikke megjelent a Tudásmenedzsment című társadalom-és művelődéstudományi periodikában

Tudásmenedzsment 21. évf. 1-2. szám 229-240 (2020) - kiadja a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Humán Fejlesztési és Művelődéstudományi Intézete.

Ita Mariann –Grünhut Zoltán

BIZALOM: EMBERSÉG ÉS TÁGASSÁG

ISKOLAPSZICHOLÓGUSI REFLEXIÓK EGY ELMÉLETI PROBLÉMÁRA

Absztrakt

Esszénkben újszerűperspektívában értelmezzük a bizalom koncepcióját, két fogalom-mal –az emberség és a tágasság elméleti mondanivalójával –kiegészítve a szakiroda-lomban jellemző érveléseket. Célunk ezen újragondolás által az, hogy az eddiginél átfo-góbb lencsén keresztül lássuk a bizalom/bizalmatlanság problematikáját, s felismerjük e jelenség generatív dinamikáit mind az egyén társas érintkezései, mind az én önalakítása vonatkozásában, illetve ezek összefüggése tükrében az individuális és társadalmi sza-badságtörekvésekegybekapcsolódása tekintetében is. Mondanivalónkat nem a sziszte-matikus elméletadás módszerével bontjuk ki, hanem az esszéforma szubjektív közvet-lenségével. Így kívánjuk az absztrakt problémát mindenki számára életközelivé tenni, merthogy senki sem érintetlen e kérdésben. Hogy mennyire nem, azt az írásunk máso-dik részében további szubjektív tapasztalatokkal próbáljuk érzékeltetni, amikor is a bi-zalmatlan gyerek iskolai nehézségeiről, illetve az iskolapszichológus dilemmáiról érte-kezünk. Miközben a korlátozott feltételek miatt gyakorta a kívántnál és a szándékoltnál kevesebbet tud megtenni a szakember annak érdekében, hogy a gyerekek szenvedés-élményeit elviselhetővé tegye, az odafordulás embersége által mégis megteremti a tá-gasság kölcsönös élményét. Érvelésünk tükrében ez sokszor fontosabb, elképzelhetet-lenül fontosabb, mint azt gondolnánk.

Kulcsszavak: bizalom; bizalmatlanság; oktatáspszichológia

« Vissza a listához

Eseménynaptár

H

K

Sz

Cs

P

Szo

V

1
2
3
5
6
7
8
9
10
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
2021 Március

Kiemelt híreink

Az MTA Közgazdaság-tudományi Bizottságának Nobel Emlékdíj Konferenciája - 2021. március 11.

Az MTA Közgazdaság-tudományi Bizottságának Nobel Emlékdíj Konferenciája - 2021. március 11. Az MTA Közgazdaság-tudományi Bizottsága által szervezett konferencia előadásai kitekintést adnak Paul R. Milgrom és Robert B. Wilson aukcióelméleti munkásságához kapcsolódó hazai és nemzetközi kutatásokra.

Fertő Imre főigazgatói kinevezése

Fertő Imre főigazgatói kinevezése Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Irányító Testülete 2021. március 1-jei hatállyal megválasztotta a kutatóhálózathoz tartozó hat kutatóközpont, egy önálló kutatóintézet, továbbá a mintegy 150, egyetemeken, illetve egyéb közintézményekben működő önálló kutatócsoport adminisztrációját ellátó Támogatott Kutatócsoportok Irodája intézményvezetőjét. A kutatóhely-vezetői pályázatok kiírására az előző intézményvezetők megbízatásának lejárta miatt került sor.

Újraindul-e az iráni nukleáris megállapodás? - N. Rózsa Erzsébet írása a KRTK Blogban a Portfolion

Újraindul-e az iráni nukleáris megállapodás? - N. Rózsa Erzsébet írása a KRTK Blogban a Portfolion Bár az amerikai külpolitikát általában egyfajta folytonosság jellemzi, Irán kérdésében a korábbi és a jelenlegi adminisztrációk között kifejezett nagy váltások követik egymást. Az Obama-kormányzat „kinyújtott kéz” politikáját Donald Trump „maximális nyomás” politikája váltotta. Majd a 2021 elején hivatalba lépő Joe Biden visszalépne az iráni nukleáris megállapodásba. Az elemzés az iráni nukleáris megállapodás lehetőségeit, bel- és külpolitikai, valamint regionális vonatkozásait veszi számba.

További híreink »